Særligt sensitive børn i skolen

For Happy KidsFor de særligt sensitive børn kan mødet med skolens hverdag være en større stimulering end for andre af skolens elever. Det er langt fra alle fagfolk, som har viden om personligheds-trækket særligt sensitiv, hvilket kan være årsag til at mange særligt sensitive elever bliver overset, misforstået, eller mistrives i skolen.

Som lærer kan du i mødet med det særligt sensitive barn overveje:

  • Særligt sensitive børns følsomme nervesystem har det svært med hård skæld ud, og får de skæld ud, så er det noget som de ofte kan tænke over i flere dage. De har svært ved at komme af med den dybe følelse efter skæld ud. Alle børn trives med tryghed, varme og anerkendelse. Men særligt sensitive børn vil i ekstra høj grad blomstre, når de bliver talt til med en rar og blid stemme, og med en kærlig tone.

 

  • Mød det særligt sensitive barn åbent, nysgerrigt og med tålmodighed – ofte er der altid en forklaring og en mening med den måde, barnet opfører sig på. Giv barnet mulighed for at blive hørt og giv barnet tid til at forklare sig.

 

  • Mind barnet om at tage en ”timeout”. De har brug for pauser, for at deres nervesystem kan falde helt til ro.

 

  • Spørg ind til barnets følelser, brug evt. et ”Ansigtskort”, eller spørg ind til den konkrete oplevelse og de tilhørende følelser barnet oplever.

 

  •  Vid at det særligt sensitive barn nogle gange har brug for mere tid eller yderligere forklaringer end andre børn. Dette skyldes ofte et større behov for tryghed, og fordi det særligt sensitive barn vil gøre tingene så godt som muligt. Vis tålmodighed over for barnet og støt barnet, men mind dem om, at ingen er perfekte – heller ikke de voksne.

 

  •  Mange særligt sensitive børn kan lide af lavt selvværd. Men jo mere de bliver mødt, set, hørt og forstået for dem, de er, jo lettere er det for dem at forstå sig selv og jo mere vil de lukke op og have tillid til omverdenen, og i sidste ende sig selv. Deres selvværd vil vokse

 

  • Tilknytning og tryghed er ekstra vigtig for sensitive børn. De bliver mere urolige, når de adskilles fra nogen, de kender og føler sig trygge ved. Jo mere struktur og forudsigelighed, jo bedre vil de særligt sensitive børn trives. En lille ting som at skrive dagens program på tavlen, kan gøre en stor positiv forskel for det særligt sensitive barn.

 

  • Er der mulighed for nærværsøvelser i klassen: Mind-fulness-øvelser eller afslapning til lidt stille musik i løbet af skoledagen. Det er noget alle børn kan have brug for, men det kommer i særlig grad de sensitive børn til stor gavn, da det giver dem mulighed for at bearbejde nogle af dagens mange indtryk og vende blikket indad for en stund.